اثبات طول عمر از نگاه اهل سنت
اثبات طول عمر از نگاه اهل سنت
1- در کتاب فرائد السمطین[فرائد السمطین:ج 2، ص 132، ح 431.] روایتی از ابن عباس از پیامبر وارد شده که مرد یهودی به نام نعثل از پیامبر سؤالاتی کرد و حضرت جواب میدادند، در یکی از این سؤالات موضوع حضرت مهدی بیان شد و پیامبر جواب آن را اینطور داد«…کائن فی امتی ما کان فی بنی اسرائیل حذو النعل بالنعل والقذه بالقذه وإن الثانی عشر من ولدی یغیب حتی لا یری…» روایت میخواهد بگوید حوادث و جریاناتی که در بنی اسرائیل رخ داده مشابه آنها … در امت من هم اتفاق خواهد افتاد. و همانا دوازدهمین فرزند من غایب خواهد شد و دیده نمیشود تا در زمان موعود ظهور کند.
2- در کتاب ینابیع المودة[ینابیع الموده: ج 3، ص 317.] روایتی از احمد بن اسحاق اشعری از امام حسن عسکری وارد شده که فرمود: «مثله فی هذه الامة مثل الخضر و مثله مثل ذی القرنین، والله لیغیبنّ غیبة لا ینحو فیها من الهلکة إلا من ثبّته الله علی القول بامامته…» یعنی مثل او مثل خضر و ذی القرنین است، به خدا سوگند به نحوی غایب خواهد شد که جز کسانی که خداوند آنان را بر امامت او ثابت قدم نموده است از هلاکت نجات پیدا نمیکنند.
آن وقت در دنباله روایت دارد که از حضرت سؤال از غیبت طولانی او شد و حضرت در جواب فرمود: «أی و ربی حتّی یرجع عن هذا الأمر اکثر القائلین به…» بلی به خدا قسم تا آنجا که اکثر معتقدانش از این عقیده بر می گردند.
3- در کتاب فرائد السمطین[فرائد السطین: ج 2، ص 334، ح 586.}روایتی از جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر درباره حضرت مهدی وارد شده که فرمود: «… أشبه الناس بی خلقاً و خُلقاً ـ یکون له غیبة و حیرة تضلّ فیها الامم…» یعنی شبیهترین مردم به من از نظر خلقت ظاهری و اخلاقی میباشد و برای او غیبتی همراه با حیرت و سردرگمی مردم خواهد بود، که معمولاً امتها گمراه خواهند شد.
4- در کتاب ینابیع المودة[ینابیع الموده: ج 3، ص 387] روایتی وارد شده که از حسین بن خالد از حضرت امام رضا در جواب سؤال از حضرت مهدی که فرمودند: «الرابع من ولدی … و هو صاحب الغیبة قبل خروجه …» یعنی چهارمین فرزند از صلب من است و پیش از قیام دارای غیبت خواهد بود.
نتیجه اینکه از این قبیل روایات فراوان در کتب شیعه و اهلسنت موجود است، البته هر چند به حیات حضرت مهدی تصریح نشده، اما از برخی کلمات وارده در روایات مثل ـ غایب و غیبت ـ استفاده میشود که حضرت زنده است و عمری طولانی دارد و از طرف دیگر کلمهی غیبت: یعنی کسی که وجود دارد، اما فی الحال موجود نیست و به کسی که از دنیا رفته و در آینده حتماً رجعت نموده و دوباره زنده شود غایب گفته نمیشود.
5-همچنین در کتاب تفسیر البحر المحیط اندلسی، مسند احمد و صحیح بخاری در مورد دجّال وارد شده که دجّال در زمان پیامبر حیات داشته و تا هنگام خروج حضرت مهدی زنده است. طبق این عبارت و عبارات دیگر از کتب شیعه و اهلسنت متواتراً خروج دجّال هنگام ظهور حضرت مهدی را متذکر شدهاند و نهایتاً به دست حضرت مهدی و حضرت عیسی کشته میشود. http://www.markazfeqhi.com
الف) احمد بن حنبل، با ذکر سند، به نقل از رسول خدا (صلياللّهُعليهوآلهوسلّم) مينويسد:
لقد أکل الطعام ومشي في الأسواق، يعني الدجال ؛ دجّال زنده است و غذا ميخورد و در بازارها راه ميرود.
(مسند احمد، ج 4، ص 444، دارالفکر؛ جامع الصغير، سيوطي، ج 2، ص 410؛ فيض القدير، مناوي، ج 5،
ص 277، دارالفکر؛ المطالب العالية، ابن حجر، ج 4، ص 361.)
ب) بخاري آورده است:
عن محمّد بن المنکدر، قال: «رأيتُ جابر بن عبدالله يحلف بالله أنّ ابن الصائد الدجّال.». قلت: «تحلّف بالله؟ «قال: «إنّي سمعت عمر يحلف علي ذالک عند النبي (عليهالسّلام)، فلم ينکره النبي (عليهالسّلام) :محمّد بن منکدر ميگويد: «جابر بن عبدالله را ديدم که سوگند ياد ميکرد بر اين که ابن صياد، همان دجّال است.» گفتم: «به خدا سوگند ميخوري؟». گفت: «من شنيدم که عمر، نزد رسول خدا سوگند ياد کرد [که ابن صياد، همان دجال است] و رسول خدا سخن او را انکار نکرد.». (صحيح بخاري، ج 1، ص 133، دارالجيل.)
ج)-در سنن ابي داود آمده است:
عن ابن عمر، أنّه کان يقول: «والله! ما أشک أنّ… الدجال ابن صياد» ؛ عبدالله بن عمر همواره ميگفت: «به خدا سوگند!ترديدي ندارم که… دجال همان ابن صيّاد است.». (سنن ابي داود، ج 4، ص 120.)
چنان که ملاحظه ميکنيد، در همهي اين مصادر، به صراحت آمده که دجّال، همان ابن صياد است که در روزگار رسول خدا در مدينه متولّد شده است. اين مطلب نيز مسلّم و مورد اتفاق است که خروج دجال، در آخر الزمان خواهد بود.
پس به ناچار، بايد او در همهي اين زمانهاي طولاني، زنده باقي بماند تا زمان خروج او فرا رسد.
جالب اين که اين روايات را فقط منابع روايي اهل سنّت نقل کردهاند. حال اگر اين احاديث صحيح باشد چنان که اهل سنّت بر اين باوراند، در اين صورت، شايسته نيست که آنان در حيات و عُمر طولاني امام مهدي (عليهالسّلام) ترديد کنند، به خصوص با توجّه به اين که در احاديث ابن صيّاد ترديد وجود دارد، ولي در احاديث مهدي (عليهالسّلام)، هيچ ترديدي وجود ندارد. http://www.valiasr-aj.com
6-ابن جوزي كه از علما معروف اهل سنت و حنفي مذهب است، پس از بحث در حالت حضرت مهدي(عج الله و
تعالی فرجه و الشریف)و نقل روايات رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ درباره آن حضرت مي گويد: اين اعتقاد
اماميه صحيح است كه حضرت مهدي موجود زنده است و براي افرادي استدلال مي كند كه از عمر طولاني
برخوردار بوده اند. مانند: خضر، الياس، و هم چنين «ذوالقرنين» كه در تورات آمده است. 3000 سال عمر
كرد. و هم چنين معمّريني در شمار عمرهاي 900، 800، 700 سال نيز در تاريخ آمده است.
7-عبدالوّهاب شعراني، او، پس از آنكه از تولد آن حضرت در نيمه شعبان 255، صحبت دارد، مي گويد: او باقي است تا آنكه حضرت عيسي ـ عليه السلام ـ از آسمان نزول كند ديدار نمايد. و عمر او تا زمان ما كه 958 هجري باش706 سال است… http://entezar.ahlolbait.com
8-کتاب المعمرون بالوصایا، تألیف یکی از علمای اهلسنت (أبی حاتم سهل بن محمد سجستانی) که طول عمر افرادی را بیان میکند، که بعضاً بالای 500 سال عمر کردهاند و برخی از این افراد تا 2500 یا 3400 سال در این عالم خاکی زندگی کردهاند. . http://www.markazfeqhi.com