اقسام یأس
⭕️ اقسام یأس
💠 «#یأس» که در مقابل طمع و امید قرار دارد، در فارسی به ناامیدی ترجمه میشود. امید، بر دو قسم است در نتیجه ناامیدی نیز دو قسم خواهد بود. دو قسم امید عبارت است از:
💠1 ـ #طمع بهرهبرداری و بهرهمندی از چیزی یا کسی.
چنانکه #قوم_صالح به او گفتند:
📝قبل از آن که ادعای پیغمبری کنی #امید داشتیم که عنصری مفید برای جامعه ما باشی؛ زیرا آثار نبوغ در تو پیدا بودقالوا یا صالح قد کنت فینا مرجوّاً قبل هذا)[1].
📝در مقابلِ این امید، یأس و ناامیدی از بهرهبرداری و بهرهمندی قرار دارد.
💠2 ـ #طمع نفوذ در چیزی برای از بین بردن آن.
📝 در مقابل این امید، #ناامیدی از نفوذ قرار دارد. علی(علیهالسلام) میفرماید:
📝هنگام نزول وحی در #غار_حرا صدای ناله #شیطان را شنیدم از پیامبر خداصلی الله علیه و آله و سلم پرسیدم این صدا از کیست و برای چیست؟ فرمود:
📝این، صدای ناله شیطان است که از معبود شدن خود ناامید شده است: «هذا الشیطان قد أیس من عبادته».[2]
💠روشن است که #کافران، امیدی به بهرهبرداری، بهرهمندی و استفاده از اسلام نداشتند تا در حادثهای معین، یعنی زمان نزول این بخش از آیه، ناامید شده باشند، بلکه آنان نیز همانند #شیطان، #امید و #طمع نفوذ در دین داشتند تا بتوانند آن را از بین ببرند؛
💠انگیزه اصلی آنها از این اقدامات نگهداشتن قدرت و شوکت خود در پناه حفظ آیین و مرام خویش بود ولی امیدشان به #یأس مبدّل گشته، فهمیدند که راه نفوذ به روی آنها بسته شد و تلاش آنان برای نابودی #دین نتیجهای نخواهد داشت.
◽️[1] ـ سوره هود، آیه 62.
◽️[2] ـ نهج البلاغه، خطبه 192 «قاصعه»، بند 121. هر چند که در عبارت آن حضرت «أیس» به کار رفته است، نه «یئس»، لیکن فیّومی از برخی نقل کرده که گفتهاند: «أیس» مقلوب «یئس» است؛ و بعضهم یقول: هو مقلوب من یئس (مصباح المنیر، «أیس»).
💢ظهور ولایت در صحنه ی غدیر صفحه ی 27
💢 حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی