شهود شب استقامت روز
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شهود شب و استقامت روز🔸
گرفتاری بزرگ جامعۀ ما در زمان کنونی، کمبود فرد است. باید فردی در مصادر امور اجرایی قرار بگیرد که که بر نفس خودش مسلّط باشد تا این انقلاب پیش برود و این شما هستید که با قرار دادن تزکیه در رأس برنامههای خودتان، زمینه را برای نجات انقلاب از بُن بست کمبود افراد متعهد فراهم میکنید.
انقلاب ما بهوسیلۀ افراد متعهد برپا شد و علت مُحدِثۀ او افراد متعهد بوده؛ علت مُبقیهاش هم باید همین باشد.تزکیه و تهذیب، نویددهندۀ آیندۀ مطمئنی برای این انقلاب است. اگر چند سال قبل، بحث تهذیب در یک مجمع دانشجویی مطرح میشد، فکرها استقبال نمیکرد؛ چون در حالت عملزدگی و اصالت عمل و درگیری قرار گرفته بودند و جهتگیری و جهتیابی و آگاهی در درجۀ دوم اهمیت قرار گرفته بود. انقلاب ما از این جهت بهسوی کمال میرود که جوان دانشجوی ما میل به عرفان و معارف پیدا میکند.
تزکیه و تهذیب برای همۀ افراد ضروری است و برای افراد مبارز ضروریتر. امام به برکت تهذیب و به برکت تسلّط بر خود، قیام کرد. به برکت یاد خدا و به برکت تسلیم در برابر حق بود که بر هر طاغوتی پیروز شد. او ابتدا بر طاغوت وجود خودش تسلط یافته بود.
این جهاد اکبر بود و اساس این جهاد این است که انسان شنیدههایش را خواهد دید. آنچه امروز برای کسی که تزکیه و تهذیب نداشته، شنیدنی است، فردای تهذیب، دیدنی است. این معنای «یخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُر» است. انسان قبل از تهذیب در ظلمات است و از این نظر حقایق فقط برایش قابل سمع است. وقتی مُهذّب شد، شناخت، تشخیص، لمس، احساس و شهود او نوع دیگری میشود. افرادی که به این حد از شهود و مشاهده میرسند، انقلاب را در سختترین حالات به پیش میبرند.
امام حسین علیه السلام در شب عاشورا اصحاب خودش را به شهود رساند؛ یعنی روز عاشورا چکیدۀ شب عاشورا است. استقامت روز، نتیجۀ شهود شب است. آن که از شهود شب محروم است، تعجبی نیست که از صبر در روز محروم باشد.
کتاب آئینه تمام نما/فصل 7، انقلاب اسلامی در پرتو عاشورا/ صفحه 222