فيلسوف مردم
🔴فیلسوفِ مردم🔴
💠 امام(ره) در شمار دانشمندان دینی قرار داشت و هویت معرفتی خود را در گستره ی مفصل #هستی_شناسی (حکمت)، #ارزش_شناسی (اخلاق) و #الزام_شناسی (فقه) بسته بود.
✴️ او برای نگاه های هستی شناختی فلسفی بل عرفانی، با #بصیرت کامل آن چنان عمر و اهتمامی صرف کرده بود که ناگزیر باید شخصیت فکری ایشان را حِکمی خواند. #تفکر_حکمی یعنی تلاش دائمی برای پی بردن به #حقیقت امور پیرامون و دست کم مسائل عمده ی #حیات و #دغدغه_حکمی یعنی ارزش قائل شدن برای #فهمیدن این حقیقت. عمده ی آثار و بیانات امام، بلکه نحوه ی زندگی و روش های اخلاقی او بر این سائقه و شاکله ی معرفتی شهادت می دهد.
🛑 پس از این توجه و با نظر به دیدگاه های #مردم_محور حضرت امام و نقش موثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با اینکه از اهتمام عمیق ایشان به #فلسفه_فطرت یا #فلسفه_ولایت و موضوعاتی از این دست با خبریم، می توانیم ایشان را (( #فیلسوف_مردم )) بخوانیم و نگاه های جدی الهیاتی ایشان به #انسان، #جامعه، #عیال_الله و #مردم را جدی بگیریم.
🌕… واقع این است که داستان امام و مردم همان طور که اشاره شد، فراتر از یک طرح سیاسی رفته، صبغه ی فلسفی یافته بود. امام در تئوری سعادت برای #اراده_مردم نقش و جایگاهی قائل بود که نمی شد آن را با هیچ عنصر جایگزینی تامین کرد. در نظرگاه پاک حضرت امام تنها در صورت این نوع از #تحول_مردمی بود که می شد به آستان شرف #ظهور_منجی_بشریت رسید و همه ی ایده ها و اندیشه های مهدوی دیگر را خواب و خیال و نامربوط به امام قیام و امام انقلاب بزرگ توحیدی می شمرد. این نگاه خود یک تزِ اجتماعی اسلامی بلکه دینی فوق العاده و واقعا انقلابی به شمار می رفت.
📖مقاله ((فیلسوف مردم)) جایگاه مردم در اندیشه امام(ره)