چشم زخم
چشم زخم
حکمت400
وَ قَالَ ع العَینُ حَقّ وَ الرّقَی حَقّ
چشم زخم حق است دعا نویسی حق است
یکی از نکته هایی که از قدیم الایام در ملل مختلف مطرح بود و هست چشم زخم است
یعنی کسی بتواند با چشم آسیبی به افراد وارد کند
از منظر دینی وجود چنین امری بطور اجمال قابل قبول است
1_ آیه 67سوره مبارکه نسا را حمل بر رهایی از چشم زخم میکنند چون حضرت یعقوب به پسرانش دستور میدهد از یک دروازه شهر وارد شهر مصر نشوند ممکن است چشم بخورند بلکه بهتر است از درهای مختلف وارد شوند
2_ایه شریفه وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون؛ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ و کافران چون قرآن را شنیدند نزدیک بود که با چشمان خود ترا نابودسازندو میگویند که او دیوانه است
در حالی که این (قرآن) جز مایه بیداری برای جهانیان نیست! (قلم:51_52)
اکثر مفسرین به معنای زخم چشم گرفته اند
وکمی تامل و توجه به اطراف خودمان وجود چنین امری را میتوان به وضوح دید
لذا حضرت امیرالمومنین علیه السلام نیز میفرماید چشم زخم امر حق ودرستی است یعنی واقع میشود
راه رهایی از چشم زخم
1_دادن صدقه که بسیاری از بلاهارا دفع میکند بدون شک برای بی اثر کردن چشم زخم موثر است
2_خواندن آیه شریفه 51سوره مبارکه قلم(دربالاذکرشد)
3_نوشتن دعا که به آن رقیه(تعویذ) گفته میشود که حضرت میفرماید امر حقی است ازجمله در روایتی که در بحارالانوارج43ص306 آمده است أُعِیذُکُمَا بِکَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّةِ وَ أَسْمَائِهِ الْحُسْنَی کُلِّهَا عَامَّةً مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ عَیْنٍ لَامَّةٍ وَ مِنْ شَرِّ کُلِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ
که امیرالمومنین علیه السلام فرمود نبی اکرم صلیالله علیه و آله و سلم فرمود این دعایی است که حضرت ابراهیم دو فرزند خودحضرت اسماعیل و اسحاق را تعویذ نمود
نکته:1_توجه به این نکته ضروری است پذیرش قبولی اثرات چشم به معنای قبول خرافات و کارهایی که احیانا انجام میشود نیست
2_کلمه أُعِیذُکُمَا چون مربوط به امام حسن و امام حسین علیه السلام است کلمه (کما)آمده لذا کسی میخواهد برای خودش بخواند بگوید أُعِیذُنفسی و ادامه دعارا بخواند واگر برای فرد دیگر میخواند اسم آن شخص را بگوید